Thema: "Liefde"

Gepubliceerd op 25 oktober 2023 om 16:26

Het thema liefde; naar mijn inziens het allerbelangrijkste in het leven. Het raakt de vraag: ben je in staat om van jezelf te houden en kun jij een ander (onvoorwaardelijk) lief hebben? Van jezelf houden betekent dat jij jezelf net zo behandeld als de mensen van wie je houdt. Anders gezegd, ben jij je eigen beste vriend? Of gelden de adviezen die je je beste vriend zou geven niet voor jezelf?

Tegenwoordig zie ik mensen langzaamaan hun hart weer openen, door zichzelf weer lief te hebben. Door net zo goed voor jezelf als voor de ander te zorgen, door je eigen grenzen aan te geven en door liefde van een ander in ontvangst te nemen. Want hoe meer je durft te ontvangen, hoe meer liefde je te geven hebt. Uit eigen ervaring durf ik volmondig te bevestigen dat je door jezelf lief te hebben een mooie sleutel te pakken hebt op weg naar je eigen potentie, vrijheid en regie.

Ben jij je eigen allerbeste vriend? 

Voordat de kinderen komen zet ik altijd alle spullen klaar. Het boek, de posters, de zitkussentjes waarop wij zitten, de materialen waarmee we aan de slag gaan en de muziek die we gebruiken. Telkens als we met de vierde boom aan de slag gaan, merk ik op dat de kinderen op een rustige en liefdevolle manier naar me toe komen. Net alsof ze al weten dat wij vandaag met de boom van het thema: “liefde” aan de slag gaan.

Wij lezen samen het vierde verhaal. In het verhaal besluit de boom om van zichzelf en iedereen om hem heen te houden. Wij stellen onszelf vragen als: ‘Houd jij van jezelf?”, “Waarom houd je wel/niet van jezelf?”, “Van wie houd je allemaal?” en “Waarom is het zo fijn dat anderen van je houden?”. Wij ontdekken dat het best lastig is om hardop uit te spreken dat je van jezelf houdt en al helemaal om te vertellen waarom je wel/niet van jezelf houdt. Soms weten wij gewoon iets niet en dit is helemaal oké.

In dit thema zie je zo duidelijk dat kinderen onvoorwaardelijk lief kunnen hebben, dat maakt mij altijd zo blij. Een van de kinderen gaf namelijk aan dat je ook lief kunt zijn voor bijvoorbeeld een zwerver. “Ik zie dat mensen vaak stom tegen ze doen”. We kwamen samen tot de conclusie dat je naast het geven van eten of geld, je ook liefde kan geven door een groet of een glimlach. Vervolgens wordt er gevraagd: “Kan je ook liefde geven aan iemand die ruzie maakt?”. Ja, je kunt vanuit liefde je eigen grens aangeven, door te zeggen dat je iets niet fijn of leuk vindt. Je kunt de “ruziemakers” vervolgens ook gunnen om vanuit liefde te reageren, dit door alleen maar even aan ze te denken.

Wij maken bij dit thema vaak een liefdevol hart voor onszelf. Waarop een van de leerlingen zegt: “Dit hart helpt mij eraan te herinneren dat ik lief mag zijn voor mezelf”. Wie dat fijn vindt, mag vervolgens ook een hart voor een ander maken en deze uitdelen.

Wij beseffen na afloop dat als we even niet weten wat we kunnen doen, wij onszelf altijd kunnen afvragen: “Welk advies zou ik mijn beste vriend in dezelfde situatie geven?” Dit is direct ook het advies voor jouzelf! Een van de leerlingen zegt: “Ja, ik kan ook mijzelf een knuffel geven, kijk maar”.

Liefde is niet tastbaar, liefde kan je wel voelen, net als de lucht. Het is bijzonder om te zien dat de kinderen na dit moment samen, met een onbeschrijfelijke rust de ruimte verlaten.

Hoe zit het bij jou? Ben jij je eigen beste vriend?

Wij zetten onze reis voort, de volgende keer ontmoeten wij de lichtblauwe boom met het thema: Mijn stem. Tot snel.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.