Hoe serieus neem jij de boodschap van je kind?

Gepubliceerd op 31 mei 2022 om 14:30

opvoeding & onderwijs 

Binnen onderwijs en opvoeding hoor ik ons vaak zeggen: “Zo hebben wij het altijd gedaan en dat werkt.” Wat zou jij doen als je van te voren zeker weet dat het nóg beter, makkelijker en/of mooier kan? Durf je dan te echt kijken en wellicht een grote verandering of droom aan te gaan?

Waarschijnlijk was je even positief en zei je “ja”, maar riep je brein je al snel terug naar jouw realiteit, jouw gekaderde zichtveld. Want hetgeen dat je niet kan zien, dat ken je niet, dus bestaat het niet of is het onmogelijk en onwerkelijk voor jou.

"Hetgeen dat je niet kan zien, dat ken je niet, dus bestaat het niet of is het onmogelijk voor jou."

 

Heb jij wel het lef om, al is het even, je blik te verruimen? Ben je benieuwd welke mogelijkheden en kansen op jou en indirect op de kinderen liggen te wachten? In deze blog neem ik je aan de hand van een verhaal mee in de 3 belangrijkste stappen op weg jouw potentieel als opvoeder, onderwijsprofessional, maar vooral als mens

Stap 1: Wees bewust van je gedrag, gedachten en geloof.

Vroeger dacht men dat de wereld “plat” was, je ervan afviel als je te ver over zee ging. Men was bang voor hetgeen dat zich buiten het gekaderde veld afspeelde. Totdat er een aantal personen opstonden en zich afvroegen of dit het hele zichtveld was en gingen op ontdekking. Ze ontdekten nieuwe landen, nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen.

Wij gaan natuurlijk niet van de een op de andere dag de zee op om te ontdekken of deze “plat” of “rond” is. Dit gaat stap voor stap en dit begint naar mijn idee bij bewustwording. Word bewust van hetgeen dat je doet, denkt en gelooft. Sta iedere dag minimaal 1x even stil en stel jezelf de vraag: waarom deed ik wat ik deed? Of zei ik wat ik zei?  

 

Stap 2: Wees je bewust van signalen

Zonder dat je het door hebt, helpen kinderen ons ook als geen ander om bewuster te worden. Zij helpen doormiddel van het geven van signalen en boodschappen. De vraag is alleen heb jij ze door? Versta jij je kinderen? 

Ik neem je graag mee in het verhaal van de twee olifanten:

Stel je een Aziatisch bos voor. In dit bos leeft een grote olifant. Een mooi voedzaam bos met voldoende water. Een eind verderop worden steeds meer bomen gekapt. Het leefgebied wordt langzaamaan steeds kleiner, het water wordt vervuild door de afvalresten van de kapers. Zo nu en merkt de olifant op dat het “drukker” wordt en het water soms wat vreemd smaakt. Hij voelt zich wat onrustig, maar kan dit niet plaatsen. Daarnaast gaan de veranderingen zo traag, dat hij er onopgemerkt aan wennen gaat. De olifant is handig en sterk, weet zijn eten in de drukte nog te vinden en zoekt het meest frisse water aan het einde van de rivier.

Op een dag komt er een verdwaalde jonge olifant aan lopen. Hij schrikt: “wat is het hier druk?” “Ik kan bijna geen eten vinden” “Wat smaakt dat water hier vies”. De grote olifant begrijpt het niet, hij vindt het helemaal niet druk, kan nog eten vinden en het water smaakt hem prima. “Het moet wel aan jou liggen, misschien ben je ziek?” De jonge olifant vraagt zich inderdaad af of hij niet ziek is..

Waar ben jij onopgemerkt aan gewend geraakt, binnen de opvoeding, het lesgeven of in je leven? Welke signalen en boodschappen heb jij stiekem al ontvangen van kinderen? Hoe ga jij om met deze signalen van kinderen?

 

Stap 3: Neem signalen serieus

Wat nou als de grote olifant het signaal van de jonge olifant serieus zou hebben genomen?

De jonge olifant krijgt het voordeel van de twijfel en de grote olifant vertrouwt op de jonge olifant. Samen gaan ze op zoek naar die plek achter de vallei waar de jonge olifant vandaan kwam. Eerst werd het erger, kwamen ze meer afval tegen, gekapte bomen, machines. De grote olifant wist niet of hij nog wel door wilde. Totdat de jonge olifant een herkenbare bloem zag staan en wist dat ze op de goede weg zaten. Uiteindelijk kwamen ze aan in de vallei met een groot, voedzaam bos en een groot meer. "Wat ben jij een sterke en slimme olifant, je wist de weg naar de vallei!", zei de jonge olifant. “Dankjewel” zei de grote olifant, “voor het openen van mijn ogen”. 

Hoe is dat voor jou? Wil jij je zichtveld verruimen? Binnen onderwijs, opvoeding of jouw leven? Zorg dat je het signaal van kinderen, jezelf of de ander serieus overweegt. Ga vervolgens stap voor stap je blik verruimen. Begin klein. Durf of kan je niet alleen? Zorg dan voor iemand aan jouw zijde.

“Benieuwd wat er voor moois voor jou in de vallei te ontdekken valt? Wil jij meer bewust worden van hetgeen je denkt, doet en gelooft? Of wil jij de signalen en boodschappen van je kinderen en de kinderen uit je klas leren (her)kennen? En hier passender op inspelen?"

Met diensten vanuit Bewustwijszijn word je bewuster door praktische en simpele inzichten die jij kan gebruiken binnen opvoeding, onderwijs en teamprocessen. Met als resultaat dat jij je potentieel gaat benutten en samen met de kinderen met nog meer positieve energie en plezier tot ontwikkeling en groei komt. Neem gerust vrijblijvend contact op. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.