Teamprocessen

Merk jij ook, dat jij de regie langzaamaan kwijt raakt, achter de feiten aanloopt én vooral bezig bent met 'brandjes blussen' en de korte termijn? Je loopt tegen praktische én inhoudelijke vraagstukken aan, je ziet door de bomen het bos niet meer? Je ziet leerkrachten op het tandvlees lopen en uitvallen. Je ziet een team dat niet meer optimaal samenwerkt, omdat het al te druk is met zichzelf. 

Je voelt en weet dat je het anders wilt én moet doen. Je wilt waardering én aandacht geven aan de leerkrachten, je wilt samen bouwen aan mooi (en gezond) onderwijs. Maar je weet niet hoe en wanneer je dit moet doen?

Bewustwijszijn staat voor kwaliteit binnen processen. Goede processen met een lange houdbaarheidsdatum en brede toepasbaarheid, kenmerken zich door een sterk fundament. Dé reden waarom ik met bewustwijszijn werk vanuit het principe ken je zelf, ken de ander en samen vooruit. Op een interactieve, praktische wijze ga ik graag met jullie aan de slag op weg naar bewustwijzer onderwijs.

Weet het kan ook anders..

Hier gaat het niet over weer een nieuwe methode, methodiek of de zoveelste trend in het onderwijs. Het gaat om wie jij bent en de ander is voorbij zijn gedrag. Door meer inzicht en begrip te hebben voor je eigen voorkeuren en die van een ander, kan je meer begrip opbrengen en hierdoor samen sneller, met minder energie en leuker ontwikkelen. Hiervoor maak ik gebruik van de Jungiaanse Typologie. Je ontmoet jezelf, de ander én kan elkaar op de juiste momenten inzetten én aanvullen. Hierdoor kunnen jullie weer rust en regie ervaren omtrent jullie onderwijs, waardoor je doelgerichter én efficiënter kan werken, wat uiteindelijk weer tijd oplevert. 

  • Iedereen voelt zich gezien.
  • Iedereen voelt zich weer gewaardeerd. 
  • Iedereen voelt dat hij/zij kan bijdragen. 
  • Iedereen mag en kan zichzelf zijn.

Wat kan je verwachten? 

Bewustwijszijn staat voor kwaliteit binnen processen. Goede processen met een lange houdbaarheidsdatum en brede toepasbaarheid, kenmerken zich door een sterk fundament. Dé reden waarom ik met bewustwijszijn werk vanuit het principe ken je zelf, ken de ander en samen vooruit. Op een interactieve, praktische wijze ga ik graag met jullie aan de slag op weg naar bewustwijzer onderwijs.

Ken jezelf: Met behulp van de Jungiaanse Typologie gaan wij op ontdekking naar je eigen natuurlijke voorkeuren en hoe deze zich verhouden tot je gedrag. Wie ben jij los van alle conditioneringen? Wat zijn jouw natuurlijke voorkeuren ten aanzien van je communicatie, je werkstijl en je werkomgeving. Wat zijn vanuit nature jouw kwaliteiten en beperkingen, waar haal jij voldoening en successen uit? 

Ken de ander: inzicht krijgen in de verschillende natuurlijke voorkeuren en gedragingen van de ander (in dit geval je collega's).

Samen vooruit: De fase waarin wij weer samen gaan bouwen. De inhoud van deze modules zijn naar wens en behoefte in te vullen, zie hieronder een aantal mogelijkheden:

- Werken aan een professionele leercultuur

- Optimaliseren en begeleiden van onderwijsinnovaties en veranderingen- klein en groot 

- Visievorming

- Integreren van de Jungiaanse typologie binnen het onderwijs

- Vraagstukken rondom ouderbetrokkenheid 

- Zoek je ander een ander thema? Heb je andere wensen? Neem gerust contact op, dan kijken wij samen of we wat voor elkaar kunnen betekenen. 

De reacties die ik ontvang na een teamtraject.. 

“Je bent heel rustig, oog voor de mens, ziet wat het team nodig heeft en speelt daar op in! We kunnen verder als team omdat de basis goed is.”

“Jou begeleiding was top. Je kunt iemand op het juiste spoor zetten en het gevoel geven dat hij/zij er toe doet.”

“Je staat aan het begin van deze ‘carrière’ en dat is eigenlijk niet te merken”

“Luistert naar de wensen van het team en individuen. Past aan waar nodig. Goede inhoud. Makkelijk in het contact. Het voelt vertrouwd.”

“Fijn dat je nu beter van elkaar weet hoe mensen in elkaar zitten en waarom collega’s soms op die manier reageren. Er is meer begrip voor elkaar.”

“Persoonlijke benadering binnen het gehele team en een goede koppeling naar de praktijk.”

Willen jullie je eigen en elkaars kwaliteiten optimaal in zetten? Hier vervolgens samen, als team, van profiteren?

Daardoor met minder energie, duurzame onderwijsinnovaties en veranderingen inzetten?

Én een mooi, inspirerend voorbeeld zijn voor de leerlingen binnen jullie school?