Individuele processen
Merk jij ook, dat jij de regie langzaamaan kwijt raakt, achter de feiten aanloopt én vooral bezig bent met 'brandjes blussen' en de korte termijn? Je loopt tegen praktische én inhoudelijke vraagstukken aan, je ziet door de bomen het bos niet meer? Stiekem moet je bekennen dat je hierdoor wellicht je passie voor het vak kwijt raakt of al kwijt geraakt bent?
Je voelt en weet dat je het anders wilt én moet doen, maar je weet niet hoe en wanneer je dit moet doen?
Weet het kan ook anders..
Hier gaat het niet over weer een nieuwe methode, methodiek of de zoveelste trend in het onderwijs. Het gaat om wie jij bent en wie de ander is voorbij zijn gedrag. Door meer inzicht en begrip te hebben voor je eigen voorkeuren en die van een ander, kan je meer begrip opbrengen en hierdoor samen sneller, met minder energie en leuker ontwikkelen. Hiervoor maak ik gebruik van de Jungiaanse Typologie. Je ontmoet jezelf, de ander én kan elkaar op de juiste momenten inzetten én aanvullen. Hierdoor kunnen jullie weer rust en regie ervaren omtrent jullie onderwijs, waardoor je doelgerichter én efficiënter kan werken, wat uiteindelijk weer tijd oplevert.
- Je voelt je weer zich gezien.
- Je voelt je weer gewaardeerd.
- Je voelt dat je weer bijdraagt.
- Je voelt dat jij jezelf mag en kan zijn.
Wat kan je verwachten?
Bewustwijszijn staat voor kwaliteit binnen processen. Goede processen met een lange houdbaarheidsdatum en brede toepasbaarheid, kenmerken zich door een sterk fundament. Dé reden waarom ik met bewustwijszijn werk vanuit het principe ken je zelf, ken de ander en samen vooruit. Op een interactieve, praktische wijze ga ik graag met jullie aan de slag op weg naar bewustwijzer onderwijs.
Ken jezelf: Met behulp van de Jungiaanse Typologie gaan wij op ontdekking naar je eigen natuurlijke voorkeuren en hoe deze zich verhouden tot je gedrag. Wie ben jij los van alle conditioneringen? Wat zijn jouw natuurlijke voorkeuren ten aanzien van je communicatie, je werkstijl en je werkomgeving. Wat zijn vanuit nature jouw kwaliteiten en beperkingen, waar haal jij voldoening en successen uit?
Ken de ander: inzicht krijgen in de verschillende natuurlijke voorkeuren en gedragingen van de ander (de leerling en/of je collega). Door samen met mij in de huid van de 16 fictieve leerlingen (of collega's) te kruipen en deze te koppelen aan je eigen dagelijkse praktijk. Afhankelijk van de hulpvraag is het ook mogelijk een gastles in te zetten, waardoor jij je perspectief verlegt naar toeschouwer en hierdoor de leerlingen kan observeren en de voorkeuren zult gaan herkennen bij je eigen leerlingen.
Samen vooruit: De fase waarin wij weer samen gaan bouwen. De inhoud van deze modules zijn naar wens en behoefte in te vullen, zie hieronder een aantal mogelijkheden:
* allerlei inhoudelijke vraagstukken (van je klassenmanagement tot het zien van alle leerlingen in de klas, van pedagogische vraagstukken tot didactische vraagstukken, eigenlijk is geen vraag te gek);
* allerlei vraagstukken omtrent jouw identiteit. (Wie ben jij? Wie ben jij als leerkracht? Hoe verhoud jij je tot de groep, school en organisatie waarbinnen je werkt? Wat betekent dit voor jou en de anderen? Hoe zorg jij ervoor dat jij plezier én energie van je werkzaamheden behoudt / terugvindt?);
* het zijn van je kritische gesprekspartner, samen op een (nog) hoger niveau lesgeven.
* iedereen heeft ze, blinde vlekken. Wil jij er een aantal ontdekken?
* het integreren van de Jungiaanse typologie binnen je lesgeven.
* staat jouw behoefte er niet tussen? Vraag mij gerust of wij iets voor elkaar kunnen gaan betekenen!
Interessant toch?
Een investering in jezelf én je rol als leerkracht en indirect ook een investering voor de kinderen in jouw klas.
Een op maat programma waar wij samen op zoek gaan naar de juiste passende begeleiding. Het enige dat vast staat is het feit dat het draait om jou, om wie jij bent, omdat ik geloof dat het antwoord van elk vraagstuk (groot of klein) in jezelf zit.